At være en del af den digitale verden er ikke blot en luksus, men en nødvendighed i dagens hastigt udviklende firma- og erhvervsliv. Et særdeles effektivt redskab i den sammenhæng er Email Marketing, og denne artikel vil dykke ned i detaljerne omkring dette emne.
Hvad er Email Marketing?
Email marketing er brugen af email til at promovere produkter eller tjenester, samtidig strækker email marketing sig også til at holde en kommunikationslinje åben til eksisterende kunder, ved at sende informationsmails, veiledninger, rabatkoder osv. Det kan betegnes som direkte markedsføring, hvor erhvervsdrivende kan målrette specifikke segmenter af deres kundebase, for på den måde at skabe mere personligt og effektiv kommunikation og promotion.
Fordele og brugen af Email Marketing
Email marketing er stadig en af de mest effektive former for digital markedsføring på trods af dets ældre alder sammenlignet med sociale medier. Det kan have mange fordele for en virksomhed, herunder, men ikke begrænset til:
Acces til et bredt publikum
Med over 4 milliarder aktive e-mailbrugere er potentialet for rækkevidde enormt. Det er vigtigt at bemærke, at der i denne gruppe både kan være individuelle kunder samt virksomheder. Med det rigtige indhold og iøjnefaldende overskrifter, kan man optjene sig et godt afkast via email marketing.
Økonomisk og tidsbesparende
Email marketing kræver ikke store investeringer i forhold til andre former for markedsføring. Email markerings platformer tilbyder ofte skabeloner, automatiserede marketing funktioner og realtids data som hjælper firmaer i at spare tid samt ressourcer.
Sådan kommer du igang med Email Marketing
For at opnå succes med en e-mail marketingstrategi, er der visse retningslinjer du med fordel kan følge. Det starter med en klar forståelse af dit mål med kampagnen, enten det er at øge salg, skabe merværdi for dine eksisterende kunder, vedligeholde eksisterende kundeforhold eller andet.
Målgruppe & Indhold
Bliv klar over hvem din målgruppe er, samt hvilket indhold de vil finde værdifuldt. Segmenterede e-mails som er målrettet det enkelte segment af kunde basen hjælper med at skrue op for engagement og konverteringer. Vær også konsekvent med dine e-mail udsendelser – vælg en frekvens, der passer både dig og dine modtagere, alt for mange emails kan resultere i ´unsubscriptions´, og for få kan betyde glemsel.
En af de bedste måder at komme igang med email marketing er ved at anvende de store mængder værktøjer, der findes på nettet. Disse kan hjælpe dig med at designe dine emails, segmentere din modtager liste, automate udsendelser samt en masse andet.
Konklusion
Med sin imponerende rækkevidde og kost-effektive tilgang er Email Marketing uden tvivl en markedsføringsstrategi alle virksomheder, store eller små, gammel eller ny, kan drage fordel af. Det eneste det kræver er lidt tid og forståelse for din kundebase samt mål med kampagnen.