A B C D kan vi jo sagtens

//

Aben Anton Ankommer Altid Alene til Amerika. Sådan lød den første bogstavremse tilbage i børnehaveklassen. Tydeligvis en remse, der har sat sig godt fast. Resten af remserne var sikkert også gode, men man husker jo altid den første.

Remser er en effektiv måde til at lære nye ting på. Og det virker for nogle. Det er nemlig meget forskelligt, hvordan vi lærer. Så har du et barn, som snart kommer i skolealderen, kommer her et par forskellige måder, I så småt kan begynde at øve alfabetet på. 

Lær alfabetet med en plakat med alfabet på

Måske du selv havde en som barn – en plakat med alfabet? Der var mange forskellige udgaver allerede dengang, og i dag findes de i alskens farver, designs og temaer. Med en plakat med alfabet på støder dit barn hele tiden på alfabetet og begynder måske at kæde det sammen med de lyde, de hører – eller at kunne genkende bogstaverne på skilte og bøger.

Nogle børn vil også af sig selv blive ivrige efter at kunne skrive deres eget navn. Ved at have en plakat med alfabet hængende kan de øve sig på at tegne efter formerne, så de kan skrive bogstaverne korrekt. Er det en plakat, hvor hvert bogstav knytter sig til en lille tegning af et dyr eller andet, som har samme forbogstav, så betyder det endnu hurtigere læring.

Denne måde at lære på er mest visuel. Det fungerer godt for nogen. Det med at knytte bogstaver til billeder og hele tiden støde på dem.

Hvad så med remserne?

Der er også nogle, der lærer bedst auditivt. Det vil sige, at sange og remser fungerer allerbedst for dem. Det vil også typisk være de børn, der hurtigst begynder at kæde bogstaverne, de hører, for eksempel når man siger alfabetet, sammen med bogstaverne i ord som ”mor” og ”hest” og så videre.

Børn, der lærer bedst auditivt, har ofte god hukommelse, når det gælder om at huske netop sange og remser, og der vil de forskellige alfabetremser være den mest effektive måde til at lære dem at stave og læse. De voksne, du kan høre synge alfabetsangen stille, når de står blandt boghylderne og leder efter en bog, er formentlig af samme støbning.

Gør det selv

Nogle børn – ofte de meget selvstændige og stædige – lærer bedst ved selv at prøve sig frem. I folkeskolen bruger de i dag en læringsform, hvor børnene skriver ordene, som de hører dem uden at blive rettet. Så får de lov at sætte ord sammen selv, som giver mening for dem og bliver på den måde motiveret til at lære mere.

Denne læringsform passer godt til den type børn, som gerne vil selv. De behøver kun de overordnede rammer, men finder selv en – ganske vist noget hjemmelavet – løsning, når der er noget, de er i tvivl om.

Børnene her vil ofte selv producere en lang række historier, før de gider læse. Det er nemlig deres eget arbejde med at stave og forme ord, som interesserer dem mest, og ikke nødvendigvis alle de kedelige regler, som vi andre går så meget op i.