CEO Elon Musk startede torsdag leverancerne af virksomhedens første få Semi-lastbiler i produktion og talte på scenen på virksomhedens fabrik i Sparks, Nevada, sammen med Dan Priestly, virksomhedens senior manager for Semi-lastbilteknik.
Som CNBC tidligere har rapporteret, opstillede Tesla krav og startede produktionen af Semi’en uden for Reno i år på det sted, hvor virksomheden primært fremstiller de battericeller, drivenheder og batteripakker, der driver dens biler. Musk og Tesla oplyste torsdag ikke, hvor mange Semis det leverer.
Tesla viste oprindeligt Semi-designet frem i december 2017. Produktionen blev forsinket af bl.a. Covid-pandemien og problemer med forsyningen af battericeller.
Under kick-off-arrangementet for leveringerne hentydede Musk kort til de seneste fem års tumult og spøgte: “Undskyld forsinkelsen”.
En væsentlig forskel mellem Teslas klasse 8-tilbud og andre tunge lastvogne er placeringen af rattet og førersædet. I stedet for at bruge venstre side (eller højre side i Europa) har Tesla designet Semi’en med rattet i midten af førerhuset med touchscreens placeret på begge sider af føreren.
Mens Tesla Semi var under udvikling, blev andre fuldt elektriske tunge lastvogne lanceret på markedet.
Tesla kan prale af nogle højteknologiske funktioner, som ikke findes andre steder, herunder et nyt, hurtigt opladningssystem og et batteri med større rækkevidde end konkurrenterne. DC-snelladesystemet leverer op til 1 MW og anvender et vandbaseret kølemiddel for at sikre, at det er sikkert at levere denne strøm. Tesla siger, at Semi’en kan køre 500 miles på en enkelt opladning, mens den er fuldt lastet. Dette er en vigtig faktor i en tid med høje elpriser.
Den nye hurtigopladningsteknologi vil med tiden blive installeret på Tesla SuperCharging-stationer og bruges til at drive Cybertrucks, den pickup-truck til forbrugere, som Tesla planlægger, afslørede Musk. Virksomheden planlægger volumenproduktion af den skarptskårne tunge pickup på sin nye fabrik i Austin, Texas.
Tilbagevenden til formen
Tesla Semi-begivenheden kan være en lettelse for fans, der er bekymrede for hans engagement og fokus på elbilsbranchen.
Musk har for nylig påtaget sig nye ansvarsområder som ejer og administrerende direktør for Twitter, den sociale mediegigant, som han købte i oktober ved et gearet opkøb for 44 milliarder dollars. Han solgte nogle af sine betydelige Tesla aktier for at finansiere denne handel. Siden han overtog Twitter, har han været indblandet i flere konflikter og kontroverser omkring denne platform.
Musk vendte tilbage til formen torsdag og talte om Teslas miljømission og virksomhedens køretøjsteknologi.
I USA, sagde han, er der noget i retning af 15 millioner personbiler og omkring 200.000 tunge lastvogne. “Det virker som en lille procentdel”, sagde han, men sættevognene udgør en stor del af de skadelige køretøjsemissioner på grund af deres størrelse, vægt og det faktum, at de køres døgnet rundt.
Disse emissioner kan have skæbnesvangre sundhedsmæssige konsekvenser for folk, der bor i nærheden af lagerbygninger, havne og andre veje med mange lastbiler.
Ifølge undersøgelser om transport og luftkvalitet foretaget af American Lung Association udgjorde mellemstore og tunge køretøjer (f.eks. varevogne, nær- og langturskøretøjer) ca. 6 % af den amerikanske vejflåde i 2020. Disse køretøjer genererer en overdimensioneret mængde forurening, herunder 59 % af de ozon- og partikeldannende nitrogenoxidemissioner og 26 % af drivhusgasemissionerne fra transport.
Musk sagde, at Semi ikke kun ville hjælpe med at bekæmpe klimaforandringer, men “Den er også støjsvag, vil forbedre din luftkvalitet og vil forbedre sundheden for folk, der bor i nærheden af motorveje.”
Det samme kan siges om andre elektriske, tunge lastbiler, der fortrænger dieselbiler.
Musk og andre chefer diskuterede ikke Teslas førerassistentsystemer, der markedsføres som Autopilot og Full Self-Driving Capability, ved Semi-leveringsbegivenheden. I 2017, da Musk debuterede med Semi, prædikede han en førerløs lastbilfremtid.
De diskuterede heller ikke, hvor mange lastbiler de planlægger at producere i løbet af det næste år, og heller ikke hvordan de vil skaffe de ekstra battericeller og råmaterialer til at producere dem.
Aktierne i Elon Musks bilvirksomhed lukkede fladt forud for begivenheden til 194,70 dollar og bevægede sig ikke nævneværdigt i handlen efter lukketid.