Klima og vores miljø generelt er et meget betændt område, med en masse stærke meninger. Der er kommet mere og mere fokus på det i politisk sammenhæng de seneste år. Danmark har en ambition, om at være et foregangsland. Dette kræver dog en bred opbakning, og her kan især virksomheder være med til at sætte tonen og inspirere forbrugerne til at træffe det klimavenlige valg. Mange forbrugere synes i dag, at det klimavenlige valg, ofte er det mere besværlige valg. Dette præsenterer en kæmpe mulighed for virksomhederne. Her gælder det om at komme ind på markedet og matche den efterspørgsel der findes blandt befolkningen. Længere nede finder du nogle tips til, hvordan du opbygger et grønt varemærke.
Sæt fokus på det ædle formål
Det første tip er at gøre opmærksom på det endelige mål med virksomheden. Det er vigtigt at præsentere både virksomhedens vision og mission og gøre forbrugeren opmærksom på det gode formål, som man dyrker og støtter med virksomheden. Man skal altså overvinde forbrugeren ved hele tiden at gøre opmærksom på formålet. Det koster ofte mere at producere bæredygtigt, og derfor skal forbrugeren ofte også gerne have et ekstra skub, før de bliver overbevist om, at de skal købe produktet. Man skal altså gøre opmærksomhed på, hvad det er man som forbruger betaler ekstra for. Det kan derfor godt være en udfordring, men de nye klimamål og den generelle opbakning i befolkningen til emnet, hjælper gevaldigt på det og når interessen stiger, bliver det også nemmere at sælge. Det er dog med at komme ind på markedet med det samme, da der allerede er en masse små virksomheder i gang. Derfor skal man skynde sig ind og etablere en god markedsandel, hvis man vil ind før det hele er optaget. Det er altså som sagt bare med at komme i gang, og husk nu at fortælle køberen om klimaet.
Opbyg et godt brand
En virksomhed er mere end blot deres overskud og den reelle værdi af alle de ting som virksomheden ejer. Der er nemlig et godt brand, som er alt det man forbinder med et mærke, eller virksomhed. Dette er den generelle opfattelse af virksomheden og bygger på hvad folk tænker på, når de ser logoet eller mærket andre steder. Dette minder på mange måder om et varemærke. Dog er dette mere konkret, hvad en forbruger forbinder med virksomheden, dette kunne f.eks. være et logo, eller et slogan. Du kan læse mere om varemærke. Der er samtidig en masse regler man skal kende hvad angår varemærker. Man skal sørge for ikke at blive kopieret og være sikker på ikke at kopiere andre for meget. Alle disse regler, love osv. kan du læse mere om på linket over. Når vi nu snakker om varemærker, så er det også i forbindelse med det grønne tema, enormt vigtigt, at man opbygger et varemærke og et brand omkring det grønne tema. Altså skal det gerne fremgå tydeligt, at man som virksomhed har et grønt fokus, både i logo og motto. Det er altså vigtigt, at forbrugeren hurtigt kan gennemskue, at I er en grøn virksomhed og, at de ikke skal til at læse en hel masse for rent faktisk at finde ud af, at man som virksomhed har et grønt fokus. En anden ting som kan booste brandet, og give troværdighed med hensyn til at man faktisk tager klimaet seriøst, er forskellige mærker, som man som virksomhed kan modtage for at have en grøn fokus, og producere bæredygtigt. Mange slår sig i dag op på at være bæredygtige, og mærkerne gør det mere overskueligt og troværdigt.