Når det kommer til dæk er det de færreste der egentlig ved hvad de selv kører med.
Dæk er for mange en by i rusland, og de har aldrig været der. Når de så står med spørgsmålet hvad der skal sættes på deres vogn, så aner de ikke udråd. Specielt kvinder ved sjældent ret meget om dæk, dog en del om kjoler og tasker. De kører derfor til dækmanden og stoler blindt på hans vejledning. Det er naturligvis også det han er der for, men det er nu rart at vide om det han siger også passer helt.
For de fleste er dæk noget der bare skal sættes på og så tænker de ikke mere over det. Men det er en god ide at sætte dig lidt ind i det. Der er 3 dæktyper og de 2 af dem hører lidt sammen, mens den 3. er en standalone. De dæktyper vi har er sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk. Der er 2 optioner for kombination, den ene er helårsdæk hele året rundt. Den anden er kombination af vinterdæk og sommerdæk.
Helårsdæk der gør du slipper for dækskift
Vælger man et helårsdæk, så slipper man for at skulle skifte dæk til sommer/vinter. Man slipper også for at have 2 sæt fælge. Men det er ikke fordi man sparer det store. Helårsdæk er ikke virkelig perfekte til nogen af sæsonerne. Det er en lappeløsning mellem begge. Derfor slider de både vinter og sommer lidt hurtigere. Det man sparer er 2 sæt fælge.
Sommer / vinterdæk der er den bedre løsning
Ved kombinationen af sommerdæk og vinterdæk kan du om sommeren køre med lidt mere specielle alufælge. Mens man om vinteren har fælge der også kan være af stål. Når du kører med sommerdæk og vinterdæk, så sørger du også for at have bedre vejgreb både sommer og vinter. Om sommeren er dækket mere udlagt til at køre godt på akvalplaning og klarer temperaturer over 7 grader. Vinterdækket er lavet specielt til temperaturer under 7 grader og har et mønster der er mere fleksibel, hvilket gør det mere effektiv på is eller i slud.
Facit er at helårsdæk er den nemme løsning. Sommer / vinterdæk er den sikre løsning.