Hvis vi skal nævne et tema, som bare er blevet mere og mere aktuelt, som tiden er gået, kommer vi ikke udenom miljø og bæredygtighed.
Det er en dagsorden, som alle forsøger at tage til sig, som om det var deres egen.
Alt lige fra politikere, virksomheder, organisationer og sågar offentlige kendisser og influencere forsøger på mere eller mindre den samme måde at promovere det bæredygtige samfund, og deres “diskrete” bidrag til det.
Hykleriet er ofte til at tage og føle på, når mikroinfluencers i bedste Grehta Tunberg stil promoverer sugerør, fremstillet af pap, som om det vil redde planeten fra global opvarmning, alt i mens man, ved et par scrolls ned af deres Instagramprofil, kan se, at alene i deres teenageår, har de opholdt sig i flere lufthavne – på vej mod de varme lande – end de fleste mennesker gør et helt liv.
Men selvom der er en del dobbeltmoral i klimadebatten, som i den grad kommer til udtryk i den igangværende kommunalvalgkamp, så er der stadigvæk et element i sandhed af det:
Det er vigtigt, at vi hver især begynder at tilpasse vores liv, så vi ikke forbruger den samme mængde ressourscer, som vi hidtil har gjort.
Betyder det så, at vi skal køre mindre? Rejse mindre? Spise mindre kød? Eller købe mindre tøj?
Nej, nej og atter nej.
Men det er vigtigt, at vi tænker os om, når vi f.eks. køber tøj eller firmatøj.
En mellemstor dansk virksomhed, som har minimum 10 ansatte, køber f.eks. i gennemsnit firmatøj ind for mere 100.000 kr. om året (!)
Her kunne man passende sætte ind, for tekstilproduktionen rykker sig i disse år meget hurtigt i retning mod en mere bæredygtig tekstilproduktion, hvor langt flere tekstiler genbruges.
Bæredygtigt firmatøj er in, så hvis du som virksomhed står og skal købe firmatøj til jeres ansatte, så overvej at investere i bæredygtigt firmatøj f.eks. i form af Matterhorn Jakker.
På den måde vil du have gjort mere for miljøet end din forgænger.